З’яўляючыся працэсам узаемнага адкрыцця і раскрыцця, духоўнае кіраўніцтва адкрывае новыя гарызонты самапазнання, спачування і глыбокага адзінства з Духам Божым.
Мы ж прынялі не духа свету, але Духа ад Бога, каб ведаць тое, што нам падаравана Богам. (1Кар 2,12)
Духоўнае кіраўніцтва, хіба такое ж старадаўняе, як сама рэлігійная традыцыя, у наш час перажывае пэўнае адраджэнне, запрашаючы нас прысвяціць увагу гэтай навізне, а таксама гісторыі, сучаснаму стану, працэсу аднаўлення і патрэбаў, якія існуюць у грамадстве адносна духоўнага кіраўніцтва. Напрамак, адносіны і працэс лучаць двух хрысціян дзеля таго, каб паразважаць над досведам Бога ў жыцці аднаго з іх, каб распазнаць запрашэнне ад Бога і даць адказ на Яго заклік.
У ідэале, той, хто звяртаецца па дапамогу, хоча захаваць арыентаванасць (якую Сандра Шнайдэрс называе кірункам) [1] на Бога і на ўзрастанне. Дух з’яўляецца Кіраўніком, і суправаджэнне азначае кіраўніцтва Духа. Нездарма чалавека-духаўніка слушна называюць “сябрам душы” або “духоўным спадарожнікам”, але паколькі тэрмін “кіраўнік” у дачыненні да памочніка-чалавека мае такую доўгую гісторыю ў каталіцкай традыцыі, я выкарыстоўваю яго тут для абазначэння асобы, якая валодае асаблівымі кампетэнцыямі.
Мэта працэсу – паглыбленне адносін паміж Богам і тым, хто шукае кіраўніцтва, каб большае пазнанне сябе і Бога поруч з узрастаннем унутранага жыцця. Падапечная асоба сустракаецца з Богам у малітве і дзеліцца са сваім кіраўніком тым, што адбываецца ў малітве і яе ўплывам на паўсядзённае жыццё і мысленне. Гэта дазваляе адносінам паміж кіраўніком і падапечным быць тым месцам, дзе можна прагледзець жыццё і малітву, і дзе прыняцце, пацвярджэнне, падтрымка і выклік падмацоўваюць духоўны рост падапечнага.
Апісаць духоўнае кіраўніцтва як працэс азначае падкрэсліць яго дынамічны характар развіцця. Штосьці адбываецца, змяняецца. Назіраецца рост і станаўленне. Чалавек уваходзіць у адносіны кіраўніцтва з пэўным элементам рызыкі, таму што яны прадугледжваюць самараскрыццё перад іншым дзеля спасціжэння Божай волі, гатоўнасць адпусціць усё, што перашкаджае росту, і “памерці” для частак сябе, якія могуць здавацца чымсьці важным. Гаворка ідзе пра свабоднае падпарадкаванне Божаму ўплыву і давер да Божай волі, у якой выяўляецца паўната любові. Фундаментальны выбар таго, што хоча Бог – ці, прынамсі, жаданне такога выбару – здаецца неабходным, каб кіраўніцтва было плённым.
Бог кіруе
Бог, які з’яўляецца галоўным кіраўніком, прамаўляе рознымі спосабамі. Мы акружаныя Богам, занураныя ў акіян. У той жа час Бог таксама знаходзіцца ўнутры нас, у целе, у свядомасці і падсвядомасці, у найглыбейшым цэнтры. Бог блізкі да кожнага з нас, і адносіны развіваюцца, калі мы пачынаем звяртаць увагу на гэтую Прысутнасць. Часам мы не пазнаём Бога ці не ведаем, як назваць гэты досвед. У кожным з нас ёсць эрас, жаданне з’яднання – асноўнае чалавечае імкненне, якое можа быць накіравана ў меншыя (ніколі цалкам задавальняючыя) жаданні, але яно пастаянна штурхае нас дасягаць “большага”, чым цяперашні досвед. Звычайна рашэнне шукаць духоўнага кіраўніцтва паходзіць з усведамлення сваёй сувязі з Богам і жадання паглыбіць яе. Чалавек адчувае запрашэнне, тонкае і незразумелае, якое ўстойліва паўтараецца зноў і зноў, аж пакуль урэшце не прыводзіць да пошуку дапамогі ў жыццёвым падарожжы.
Адносіны Бога з кожнай душой унікальныя. Для хрысціян Бог аб’яўляецца праз Хрыста, праз стварэнне, праз падзеі або непасрэдна ў душы. Святое Пісанне становіцца для нас жывым словам, калі мы рэгулярна праводзім з ім час. Іншым разам Бог можа прамовіць праз ружу ці раку – быць у прысутнасці перад імі азначае быць адкрытым для Слова. Магчыма, часцей мы чуем, як Бог гаворыць у рэчаіснасці нашага жыцця. Калі мы звяртаем увагу на сваё жыццё, або на прыроду, або на тэкст Святога Пісання, нам уласцівы агульны від свядомасці. Такое “прысвячэнне ўвагі” – адзін са спосабаў усвядоміць, як Бог увесь час звяртаецца да нас. Гэта і ёсць кантэмпляцыя – сузіранне; такім чынам мы адказваем на няспынную ўвагу Бога да чалавека.
Часам Бог гаворыць унутры нас. Сны, вобразы з падсвядомасці таксама могуць з’яўляцца пасланнямі Бога. Для мяне часта досвед слова або пачуцця, якое ўзнікае з абшараў падсвядомага, становяцца знакам на шляху. Такія прыклады дапамагаюць мне паважаць барацьбу іншых людзей у імкненні пачуць Бога ў глыбіні сэрца або расшыфраваць сны і сімвалы, каб распазнаць таямнічую прысутнасць Бога.
Паколькі мы пазнаём гэтага таямнічага Бога рознымі спосабамі і таму, што лёгка падманваем сябе, мудрым рашэннем будзе падзяліцца вопытам кантэмпляцыі Божага слова з кіраўніком, які дапамагае ў працэсе распазнавання. Нашы адносіны з Богам адбываюцца ўнутры супольнасці, Касцёл можа дапамагчы нам жыць з Богам у кантэксце больш шырокіх адносін. Ніхто не пройдзе нашай асабістай вандроўкі, але дзякуючы нашаму ўласнаму жыццёваму вопыту мы можам падтрымліваць адзін аднаго.
Падапечны
Падапечны часам ужо дасведчыў Бога ў сваім жыцці, а часам толькі жадае гэтага. Нават у тых выпадках, калі нейкая канкрэтная праблема з’яўляецца непасрэднай прычынай просьбы аб дапамозе, выбар на карысць менавіта духоўнага кіраўніцтва з’яўляецца выразам веры ў тое, што Бог дзейнічае ў жыцці чалавека і будзе паказваць шлях, а іншы чалавек можа дапамагчы ў гэтым спасціжэнні. Падапечнаму неабходна адкрывацца і давяраць, інакш кажучы, ставіцца, як вучань. Ён не ведае выніку, але шукае і спадзяецца, што жыццё і малітва адкрыюць Божую волю. Пад даверам маецца на ўвазе заўсёдны і поўны давер да Бога, які дае нам жыццё і вядзе нас праз нашую асабістую гісторыю, а таксама давер да сябе і да кіраўніка, бо мы самі і нашае жыццё – гэта арэна, на якой Бог дзейнічае дзеля нас, іншыя асобы з’яўляюцца таксама пасрэднікамі Бога. Ва ўсім гэтым імкнецца выявіцца адзін і той самы Дух, які ёсць у нас і ў другой асобе.
Філ, Кей і Эліс – прыклады такой адкрытасці на пошук большага. Філу было каля сарака год, калі манаская кангрэгацыя, да якой ён належыў, прыняла нечаканае рашэнне перавесці яго з удзячнай настаўніцкай пасады і прыязнай супольнасці ў іншы горад працягнуць вучобу ў аспірантуры. Ён ацаніў магчымасць вучыцца, але быў спустошаны сваёй адзінотай і дзіўным новым пачуццём цемры, з якім сутыкнуўся ў малітве. Кей, натхнёная і юная, нядаўна ўступіла ў навіцыят, аддавала сябе малітве і вучобе, імкнучыся быць паслухмянай Божай волі і рабіць усё як мага лепш, асабліва ў малітоўным жыцці, марыла стаць манахіняй. Эліс, добрая жонка і маці, якая зрабіла і прафесійную кар’еру, заўважыла, што яе гаманлівае жыццё не пакідала месца глыбіні, а ёй усё ж вельмі хацелася навучыцца малітве, якая прыносіла б спакой і напоўненасць, як у юнацтве. Мы яшчэ вернемся да гэтых асобаў, але спачатку больш уважліва разгледзім працэс духоўнага кіраўніцтва.
Кіраўнік
Браян МакДэрмат ахарактарызаваў Езуса як прыпавесць аб Божым прыняцці. Ён заўважыў яе ў малітве прабачэння: Хрыстус памёр, цалкам прыняўшы тых, хто адкінуў Яго. Гэты ўчынак стаў для Яго магчымым, таму што прыняцце, якое Ён адчуў у глыбіні сваёй істоты, было поўным і безумоўным. Ён атрымліваў усё, кім Ён быў, ад Боскага Даўцы, і быў цалкам і няспынна прыняты Айцом. Гэтае абсалютнае прыняцце дазволіла Яму ў сваю чаргу прапанаваць прыняцце тым, хто не знайшоў гэтага ў іншым месцы: прыгнечаным пачуццём віны, адкінутым, няўпэўненым у сабе, грэшнікам, няўдачнікам:
Каштоўнасць, якую стварэнне мае як добрае Божае стварэнне і якую яно патаемна ведае, хоць у скажоным, эгацэнтрычным выглядзе, першапачаткова вызваляецца, калі свабодна прапанаванае слова прыняцця прабіваецца ў свядомасць вінаватага. [2]
Гэта ўзор для духоўнага кіраўніка: Езус мог перадаць іншым тое, што атрымаў. Калі я адчуваю сябе цалкам прынятым Богам, я магу прапанаваць прыняцце падапечнаму. Калі мяне любяць безумоўна, і я магу так любіць.
Жан Лаплас адзначае, што ўпэўненасць у сваёй таямнічай глыбіні дае магчымасць надаць упэўненасці іншаму. Ён апісвае ўзровень, якога павінны дасягнуць адносіны, каб абудзіць сілу самараскрыцця, і падкрэслівае важнасць уласнай здольнасці кіраўніка быць самім сабой, саграваць без паглынання, давяраць без чаканняў, ведаць уласныя межы і моцныя бакі, забяспечваючы адкрытасць для любога абмену, які можа паходзіць з глыбінь іншага [3]. Мой давер да сілы іншага чалавека адкрыць Бога ў сабе і ў сваім жыцці можа быць сапраўдным толькі тады, калі я пазнаю ў сабе гэтую сілу. А адчуць гэты давер іншыя могуць праз маю ўважлівасць да іх.
Такім чынам, кіраўнік павінен быць чалавекам малітвы і досведу, ведаць і адчуваць сябе камфортна з самім сабой, прымаючы як падарункі, так і няўдачы. Сутыкнуўшыся з уласным грахом і ценем, можна дапамагчы іншым сутыкнуцца з цемрай, не асуджаючы іх. Неабходна быць у кантакце са сваімі пачуццямі і распазнаваць іх, а таксама заставацца са слязьмі, бездапаможнасцю, гневам, сумам і страхам.
Жыццё – “матэрыя” кіраўніцтва
Парадокс у тым, што мы – створаныя істоты, якія ствараем сваё жыццё і гісторыю. Бог адкрываецца ў стварэнні, гэтак жа, як Бог аб’яўляецца ў гісторыі Ізраэля і ў асобных чалавечых гісторыях, якія складаюць Стары Запавет. Вывучаючы Пісанне, я была ўражана гэтымі гісторыямі самых розных людзей, творцаў Гісторыі, у якой адкрываецца Бог. Я задавалася пытаннем: ці адкрываў прарок Осія Бога ў гісторыі свайго жыцця, ці дазваляў Богу праяўляцца і раскрываць Сябе праз падзеі жыцця – і ўбачыла магчымасць таго, што на абодва пытанні можна адказаць “так”. Кніга прарока Осіі паказвае, што яго вернасць у неспакойным сужэнстве з чужаложніцай Гамэр дапамагла яму зразумець і вернасць Бога, і нявернасць Ізраэля. Падобна Божай любові, была непахіснай і любоў Осіі, нават калі звярталася да пакарання.
Осія ўвёў вобраз сужэнства, каб праілюстраваць адносіны паміж Ягвэ і Яго народам. Акрамя таго, па меры паглыблення ўласнай сужэнскай вернасці Осія не толькі глыбей усведамляў Божую вернасць, але праз гэта і Бог стаў больш прысутным у свеце. Інакш кажучы, Бог у большай меры ёсць Богам-з-намі па прычыне здольнасці Осіі поўнасцю ўвайсці ў любоў і здраду свайго асабістага жыцця і распазнаць выяўленне безумоўнай любові, якой ёсць Бог у нашым свеце. Мы адкрываем, што Бог уплецены ў сутнасць жыцця, і затым, робячы той ці іншы выбар, мы ствараем сваё жыццё, у якім адбываецца сустрэча з Богам.
Асабліва моцна я адчула гэта, гледзячы, як сама і мае падапечныя праходзілі праз змены, калі трэба было адпусціць састарэлыя вобразы Бога ці ўяўленні аб Ім і ўспрыняць новыя. Падзеі нашага жыцця часта прама паралельныя досведу ўнутранай малітвы. Філ быў раптоўна выведзены з раўнавагі, калі пакінуў працу, супольнасць, сяброў і, здавалася, увогуле ўсё, каб вучыцца ў іншым горадзе. Ён быў цёпла прыняты ў коле настаўнікаў сярэдняй школы, і яму падабалася таварыскасць у групе аднадумцаў-сабратоў. Філу досыць цяжка было знянацку адарвацца ад захапляльнага адабрэння калег і студэнтаў, і пачуццё бескарыснасці і няўпэўненасці ў сабе пасля паступлення ў аспірантуру прыгнятала яго. Горш за ўсё, там, дзе ён прызвычаіўся да ўпэўненага і ўсеабдымнага перажывання Бога ў малітве, цяпер сутыкаўся толькі з адсутнасцю і цемрай. Аднак, нейкім чынам, сярод страты былога цяпла і ўтульнасці ён адчуў, што запрошаны ўвайсці ў больш глыбокія адносіны і веру. Ён пачаў распазнаваць кантроль, які ён ужываў да жыцця, калі адчуваў сябе “галоўным” і паспяховым, і хоць заўсёды адчуваў удзячнасць да Бога за Яго дары, меў пачуццё ўласнай сілы, а не Божай, досвед уласнай кампетэнцыі, а не патрэбы і слабасці. Выбар, які прывёў Філа ў гэтую пустыню, паўплываў на тое, што Бог адкрыўся яму. Ці Дух прывёў яго да выбару, каб ён сустрэў Бога па-новаму? Верагодна, гэтыя два рухі адбыліся адначасова.
Такое перапляценне Бога і душы нагадвае мне барацьбу. Я сама сутыкаюся з ёй і бачу ў тых, каго суправаджаю, таму вельмі цаню гатоўнасць, з якой мае духоўныя кіраўнікі прагнуць быць побач са мной у барацьбе, не забіраючы яе з майго жыцця і не прыспешваючы мяне, але дазваляючы мне быць у самай гушчы, адчуваць абдымкі і напружанне, што, як кажа Артур Уэскоў, вельмі падобна на каханне, і вельмі падобна на вайну [4]. І вось гэтая нашая гісторыя і ёсць сутнасцю таго, што мы прыносім на размову з духоўным кіраўніком, разам з нашымі надзённымі прагненнямі, грахамі і праявамі дабра, дарамі і няўдачамі, радасцямі і страхамі.
Пачуцці даюць доступ да Таямніцы, якая адкрываецца ў нашым жыцці. Яны з’яўляюцца носьбітамі каштоўнасці і сэнсу, спосабам, якім прамаўляе Дух. Я заўважыла ў Кей, якая толькі пачынала манаскае жыццё, даволі частую ў нашай культуры рысу: трымацца на бяспечнай дыстанцыі ад эмоцый. Кей была разумнай, думаючай маладой асобай. Яна засяроджана займалася навукай і рабіла поспехі ў вучобе. Так яна знаходзілася на бяспечнай глебе, маючы дачыненне толькі з ідэямі, яе натхнялі размовы аб даследваннях і канцэпцыях. Добра адукаваныя бацькі бачылі яе высокі інтэлект і далі ўсе магчымасці развіваць разумовыя здольнасці. Іх уласны дыскамфорт ад эмоцый міжволі ўдзяліўся і ёй. Тым не менш, паколькі я як духаўнік пастаянна цікавілася, як яна сябе адчувае, Кей паступова перайшла на іншы ўзровень камунікацыі і зразумела, што хоча рызыкнуць апынуцца на такім перажыванні пачуццяў, дзе яна зможа лягчэй дазволіць Таямніцы ўзяць над ёй верх.
Я таксама заўважыла, што Эліс у сваёй пастаяннай занятасці не пакідае месца для сустрэчы з сэнсам жыцця. Яна шчасліва пражыла ў шлюбе пятнаццаць год, добра збалансавала сваю журналісцкую кар’еру з увагай да мужа і дзіцяці, а таксама прымала ўдзел у валанцёрскіх і прафесійных праектах. Нягледзячы на ўсё гэта, яна ўсцяж мела пачуццё віны, што недастаткова робіць, што не ўключае Бога і малітву ў сваё жыццё так, як хацелася б. Нечаканая язвавая хвароба дапамагла Эліс усвядоміць тую паспешнасць, што кіравала ёю да гэтай пары, і яна паступова зразумела, што такі амаль шалёны тэмп не дазваляў ёй адчуць Божую прысутнасць, па якой так сумавала і якая заўсёды была побач. Яна даведалася, што некаторы час для праслухоўвання музыкі з’яўляецца для яе добрым пачаткам малітвы, і што ёй трэба менш, а не больш дзейнічаць, каб знайсці сябе, а таксама знайсці Бога, які шукаў яе.
Запаволіцца, дазволіць пачуццям выявіцца і прамовіць – аб гэтай патрэбе я заўсёды нагадваю і самой сабе. Калі мне страшна сутыкнуцца з пачуццямі, ёсць варыянт дыстанцыявацца ад іх, аднак пры гэтым я адыходжу ад Таямніцы на “больш бяспечную” тэрыторыю, дзе трымаю ўсё пад кантролем. Засяроджанне дапамагло мне ўвайсці ва ўнутранае цялеснае ўсведамленне, якое з’яўляецца спалучэннем пачуццяў і рацыянальнага пазнання. Калі я выключаю інтэлектуалізацыю і аналіз, каб увайсці ў мудрасць цела ў пошуках сэнсу, на дзіва хутка пачуццё, якога я баялася, можа змяніцца, што адкрывае мне новы вобраз, шлях або адчуванне руху – дзеянне Духа у маім жыцці [5].
Што адбываецца падчас духоўнага суправаджэння
Працэс кантэмплятыўнага слухання можа прывесці абодва бакі да навяртання, распазнавання, адшукання новага сэнсу ці большай свабоды і адказнасці, а можа зайсці ў тупік, адкуль, здаецца, няма выйсця. Нават калі мы абіраем кружныя шляхі (абмеркаванне спраў, размовы ні аб чым, змена тэмы), тупік застаецца. Увайсці ў цемру ў такі час – значыць сутыкнуцца з праблемай. Менавіта тут адбываецца барацьба, якая раніць і палохае. Яна перажываецца як пакінутасць, бяссілле і страта адначасова. Аднак, калі духоўны кіраўнік можа знаходзіцца побач з падапечным, які ў стане трываць нейкі час у гэтай цемры, то падапечны дасягне новага разумення ці адкрыцця. Каб перажыць напружанне паміж тым, што сэнсоўнае, і тым, чаго просіць Бог, патрэбна вера, падобна Абрагамавай, таму, калі мы пакліканы прынесці ў ахвяру нашых Ісаакаў, вялікай дапамогай становіцца кіраўнік, які ведае суровасць ночы. Магчымасць не заставацца аднаму ў такі час – жыццядайная ласка. Тупік урэшце саступіць новаму сэнсу або перамяняльнаму досведу, калі мы адважымся прайсці гэтае выпрабаванне.
Навяртанне – гэта працэс, які вынікае з самапазнання. Аналітычнае і безасабовае самапазнанне не вядзе да навяртання; патрэбна інтымнае, суб’ектыўнае веданне, якое суправаджае ўнутраны пошук вобраза Бога, вобраза, якім мы і з’яўляемся. Тут ёсць вымярэнне смерці-уваскрасення: нешта ў нас памірае, каб даць жыццё новай рэальнасці. Смерць балючая, і мы, натуральна, супраціўляемся ёй. Мы не хочам адчуваць сябе бездапаможнымі, бессэнсоўнымі або неадэкватнымі, але, ідучы па пустыні жыцця, мы дасягаем межаў саміх сябе ў самых аддаленых абшарах таго, кім можам быць. Менавіта тут, у напружанні, адбываецца прарыў, і мы атрымліваем новае разуменне нашага адзінства з Богам і ўсім стварэннем. Чым глыбей мы асмельваемся занурыцца ў сваё жыццё, тым больш багатым, унікальным і асабістым яно становіцца.
Распазнаванне – бесперапынны працэс у духоўным кіраўніцтве. Абодва бакі спрабуюць выявіць прысутнасць і дзеянне Духа ў жыцці падапечнага. Час ад часу яны могуць імкнуцца да прыняцця канкрэтнага рашэння, распазнаючы рух Духа ў малітве і досведзе падапечнага, а часам могуць разгарнуць значэнне і выклік штодзённай сустрэчы са злом і з ласкай.
Сэнс паўстае знутры чалавека, які шукае сваёй асабістай праўды. Адбываецца гэта праз разважанне або паўтарэнне жыццёвай гісторыі. Падчас пошукаў свайго духаўніка мне было няёмка падыходзіць да трох чалавек, але я ўсвядоміла, што кожны паўтор гісторыі майго жыцця дадаваў яснасці перадусім мне самой, каб убачыць падзеі ў новым святле. Цяпер я ведаю, наколькі важна дазволіць падапечным гаварыць усё, што яны маюць сказаць, нават калі спачатку гэта здаецца блытаным і неўпарадкаваным. У распавяданні гісторыі адкрываецца праўда. Падчас вербальнага пераказу ўнутранай рэальнасці іншаму чалавеку адбываецца аб’ектывацыя, якая часта пралівае святло на незразумелае здарэнне або сітуацыю. Пры неабходнасці кіраўнік можа дапамагчы сваімі ўдакладненнямі і ўважлівасцю. У выніку ўзнікае новае пачуццё свабоды, нібы размыкаюцца і ападаюць даўнія, нябачныя раней кайданы. Ведаць, што мы сапраўды вольныя ў выбары і што ніхто іншы ў канчатковым выніку не вызначае наш выбар, – гэта дзіўнае і неверагоднае адкрыццё, і разам з ім прыходзіць усведамленне нашай адказнасці за сваё жыццё.
Небяспекі
На сустрэчах духоўнага кіраўніцтва можна сустрэць і небяспеку. Мудры кіраўнік павінен быць напагатове. Для кіраўніка і падапечнага досыць распаўсюджанай схільнасцю з’яўляецца кантроль. Кей кантралюе праз інтэлектуалізацыю; ёй камфортна на гэтым узроўні, таму яна сыходзіць на яго кожны раз, калі мы набліжаемся да палохаючых пачуццяў. Філ сваю тэндэнцыю кантраляваць бачыць у тым, што імкнецца захаваць сваё жыццё ўпарадкаваным і арганізаваным, супраціўляючыся заглыбленню ў тыя ўнутраныя вобласці, якія заўсёды здаваліся непрымальнымі, і таму выцясняліся. Эліс ужывае кантроль, напаўняючы сваё жыццё справамі, нібы дасягненні прыхаваюць яе недахопы. Першапачаткова я баялася, што буду занадта кантраляваць сваіх падапечных, але зразумела, што гэты страх – больш мая праблема, чым кантроль. З пачаткоўцамі важна не меркаваць, што яны ўжо шмат ведаюць, і таму не будзе з’яўляцца кантролем дапамога ў стварэнні пэўнай структуры, калі яны маюць патрэбу і жаданне. Адпаведным чынам я магу таксама ўмяшацца, каб дапамагчы ім засяродзіцца і сустрэцца тварам да твару са сваімі праблемамі.
Мы не заўважаем нашых абарончых механізмаў, таму нам патрэбен хтосьці іншы, каб далікатна дапамагчы іх распазнаць. З іншага боку, часам яны (абарончыя механізмы, маецца на ўвазе) неабходныя, таму важна быць далікатным, указваючы падапечнаму на іх. У тым выпадку, калі існуе ўнутраны канфлікт, а абарончыя механізмы перашкаджаюць сустрэцца з ім, кіраўнік можа агучыць канфлікт і паўторна акрэсліць яго такім чынам, каб разарваць повязі з абаронай. Аднак кіраўнік павінен усталяваць любоў, давер і прыняцце ў адносінах, перш чым эмацыйная абарона аслабне.
Небяспека, якую мой кіраўнік адзначыў ува мне (такім чынам, дазволіўшы мне ўбачыць гэта ў іншых), – “забяганне наперад”. Цяперашні момант – гэта ўсё, што ў мяне ёсць, і на яго мне дадзена патрэбная ласка. Калі я гляджу наперад і хвалююся аб будучыні, баюся таго, што, на маю думку, наступае, я выходжу са сферы ласкі і адчыняю дзверы непакою, разгубленасці і недаверу. Кей выявіла, што яе хваляванні аб тым, як яна будзе спраўляцца са служэннем і абавязкамі ў наступным годзе, адцягнулі яе ад непасрэднай задачы прызнаць у сабе самавольства і непадуладнасць, выразам чаго была яе нецярплівасць да настаўніцы ў навіцыяце. Унутраны страх, які яна адчула, быў звязаны не толькі з выклікамі наступнага года, як яна думала спачатку, але, што больш важна, са страхам перад самараскрыццём. Спакой вярнуўся, калі яна адпусціла будучыню і даверліва звярнулася да цяперашняга моманту з надзеяй, што з заўтрашнімі выпрабаваннямі прыйдзе і заўтрашняя ласка.
Вынікі
Станоўчыя вынікі духоўнага кіраўніцтва незлічоныя, але кіраўніку часта не дадзена іх убачыць. Неаднойчы мае адкрыцці паходзілі з насення, пасаджанага кіраўніком даўным даўно. У пэўны час, калі я адчувала удзячнасць за прыроду і жыццё, кіраўнік выказаў здагадку, што я сама – дар. Гэтая ідэя ніякім чынам не закранула мяне тады. Толькі праз некалькі гадоў, працуючы ў бальніцы і штодня размаўляючы з паміраючымі, я ўсвядоміла, што дар іх асабовасці – святое і велізарнае перажыванне. Адначасова мяне вельмі падтрымлівалі калегі і пацыенты, з якімі я працавала. Гэта было штосьці кардынальна іншае для мяне, бо я прызвычаілася ўсё ставіць пад пытанне або ісці на канфрантацыю, а значыць, хутчэй ускладняць іншым жыццё, чым проста прымаць. У той кароткі, багаты перажываннямі час, калі я адчувала, што мяне цэняць і любяць безумоўна, быццё “дарам” раптам набыло сэнс, і я зразумела, што мы ўсе напоўніцу з’яўляемся дарамі. Я больш не блытаю атрыманыя падарункі з дарам, якім я ёсць. Насенне гэтай ідэі магло прарасці толькі на глебе ўдзячнасці і падтрымкі.
Кэтрын Дыкмэн і Л. Патрык Кэрал кажуць пра два найважнейшыя нараджэнні ў працэсе індывідуалізацыі:
- першае, калі людзі пераходзяць у дарослае жыццё, вызваляючыся ад аўтарытэту бацькі і маці і ад зліцця з імі, і
- другое, калі яны праходзяць праз канфлікты сярэдняга ўзросту і дазваляюцьпраявіцца свайму больш глыбокаму, сапраўднаму “я” [6].
Кей, якая заўсёды жыла з бацькамі, перажывае вызваленне ад бацькоўскай улады, і я імкнуся быць далікатнай з ёй, калі яна пачынае выбіраць свае асабістыя каштоўнасці і прымаць адказнасць за сваё жыццё. Сімвал гэтага – пераход ад рэцытавання старых знаёмых малітваў да асабістай штодзённай засяроджанай малітвы. Эліс паступова ўбачыла, што яе перагружанае жыццё з’яўляецца спосабам пазбегнуць сутыкнення з рэальнасцю таго, хто яна ёсць. Па меры таго, як яе самапрыняцце павялічваецца, яна перастае даказваць сваю каштоўнасць і можа паўней выбіраць рэальнае жыццё. Відавочна, Філ апынуўся пасярод крызісу сярэдняга ўзросту і станаўлення яго сапраўднага “я”. Ён адчувае запрашэнне перадаць кантроль Богу і даверыцца Яго дзеянню ў глыбіні. Я бачу, як узрастае ў ім вера і надзея, калі ён выпраўляецца ў гэтае новае нараджэнне. Менавіта ў пераходныя моманты духоўны кіраўнік можа быць найбольш карысным для развіцця веры чалавека.
Рост у духоўным жыцці часам суправаджаецца працэсам “адпускання”, калі чалавеку трэба перастаць трымацца за перашкоды, якія раней ўспрымаліся як запаветныя каштоўнасці. Я падзялілася са сваім кіраўніком уласным досведам адпускання вобразу (адчуванага вопыту) Бога, што суправаджалася доўгай барацьбой, у выніку чаго даведалася, што Бог далей быў са мной, але па-новаму, значна больш глыбока. Бог быў блізкім сябрам, умілаваным, цішынёй, якая ахоплівала мяне ў адзіноце і, здавалася, заклікала мяне да глыбейшай кантэмпляцыі. Але ў той час, як гэтае “боскае невядомае” станавілася ўсё больш суцяшальным і глыбокім, разам з ім – не без адчування непакою – прыйшло запрашэнне рызыкнуць вярнуцца з камфортнай адзіноты ў больш інтэнсіўнае паглыбленне ў чалавечыя пакуты, пакінуць ахоўную нішу адасобленасці і дыстанцыі, дзе я знайшла Бога, і дацягнуцца да болю і пакутаў хворых і паміраючых людзей. Тое, што адчувалася пакіданнем Бога гары, на самай справе было рухам да Бога, які вырашыў дакрануцца да мяне ў чалавечым болю і любові, наблізіць мяне да сябе там, у цяперашнім уцелаўленні, і адкрыць праз гэта тыя часткі мяне, якія стаіліся падчас прабывання ў больш спакойным, больш кантраляваным асяроддзі.
Калі я выказала страх з нагоды адмовы ад блізкіх, але канфліктных асабістых адносін, мой кіраўнік выказаў здагадку, што, магчыма, той мінулы досвед адпускання, але не страты Бога, дапаможа мне адпусціць гэтыя адносіны з чалавекам. Падобна таму, як “заклік” адказаць на чалавечыя патрэбы адцягнуў мяне ад цэннай адзіноты і блізкасці, так і ўсведамленне патрэбы адыходу ад любові, якая станавілася ўсё больш выключнай і закрытай на іншых, прывяло да глыбейшага, больш адкрытага сяброўства. У кожным выпадку ўменне адпусціць фактычна адкрывала мне магчымасць больш глыбокіх, больш інклюзіўных і багатых на сюрпрызы сустрэч. Сувязь была ў маім жыцці, але самастойна я, магчыма, прапусціла б яе, і таму прапусціла б заахвочванне пайсці на разрыў, які на самай справе быў новай сувяззю.
Адносіны з іншымі – ключавы элемент духоўнага жыцця. Рост будзе адлюстроўвацца ў абноўленым успрыманні касцёла або сям’і, або ў больш цесным адчуванні супольнасці ці глабальнай сувязі. Давер (да Бога і людзей) і радасць павялічваюцца, а таксама ўзрастае здольнасць да свабоды і адказнасці.
Вынікі таксама могуць быць негатыўнымі. Кей пакінула размову, сказаўшы мне, што адчувала сябе добра, калі ўвайшла, але цяпер ёй сумна, – але мы абедзьве ведалі, што ўсё нармальна. Яна сутыкнулася са сваёй тугой па бацьках, з адзінотай у першае Божае Нараджэнне без іх і вырашыла сказаць ім па тэлефоне, што сумуе па іх, замест таго, каб захоўваць свой звычайны вясёлы твар, нібы няма ніякай самоты.
Падзяляць досвед Бога з іншай асобай – гэта дар і ласка для кіраўніка, які атрымлівае столькі ж, колькі і падапечны, у гэтых благаслаўлёных адносінах сумеснага шляху праз жыццё. Тут сустракаюцца два падарожжы, і ў кожным здзяйсняецца таямніца паглыблення еднасці. Сёння існуе вялікы запыт на тое, каб хрысціяне маглі разважаць над сваім жыццём з іншым чалавекам, які будзе слухаць з верай. Ува мне ўсё больш узрастаюць захапленне, вера і пачуццё таямніцы, працягваючы вабіць мяне да гэтага служэння, якое, я лічу, павінна заняць больш значнае месца ў хрысціянскім вопыце.
Джоан Кроўлі, IHM – магістр тэалогіі са спецыялізацыяй у духоўным кіраўніцтве.
- Sandra M. Schneiders, I.H.M., “The Contemporary Ministry of Spiritual Direction,” Chicago Studies 15 (No. 1, Spring, 1976).
- Brian McDermott, What Are They Saying About Grace? (New York: Paulist, 1984), p. 15. McDermott develops the idea of the grace of acceptance on pp. 12-20.
- Jean LaPlace, Preparation for Spiritual Direction (Chicago: Franciscan Herald Press, 1975), pp. 57-62.
- Anthony I. Waskow, God-Wrestling (New York: Shocken, 1978).
- Dr. Eugene Gendlin’s process of focusing is related to spirituality in Peter A. Campbell and Edwin McMahon, Bio-Spirituality (Chicago: Loyola University Press, 1985).
- Katherine Dyckman and L. Patrick Carroll, Inviting the Mystic, Supporting the Prophet (New York: Paulist, 1981), p. 39.
Крыніца: Spiritual Direction: Orientation, Relationship, Process